Herní zklamání roku

Dlouho jsem přemýšlel nad tím, zda se vůbec pouštět do tohoto tématu. Když jsem totiž psal článek o nejlepších hrách z veletrhu E3 minulý rok, byl jsem nejnadšenější právě ze hry Anthem, která právě na E3 slibovala mnohé.
Ostatně moje nadšení si můžete připomenout ZDE.

První spuštění

Už pár dní po vydání hra dostávala od kritiků jednu ránu za druhou a mnozí fanoušci jen nevěřícně koukali. Já osobně jsem hru dlouho obhajoval, je to live servis hra, jasný že se vyskytnou nějaké nepředpokládané problémy…
Byla to moje první před objednávka vůbec a hlavně od mého oblíbeného herního studia (BioWare), tady jsem hodně přimhouřil oči ohledně Andromedy. Tady jsem si řekl, tohle BioWare udělá správně, v tomhle se nemůže seknout. V době kdy frčí Avengers a každý chce být tak trochu hrdina, jsme dostali do rukou tzv. Javeliny, které nám po vzoru Tonyho Starka umožňovali být svým vlastním způsobem Iron Man.

Už tohle zní jako bomba.

Nějaké ty kecy o tom, že hlavní záporák se jmenuje Monitor. Tady si většina, hlavně českých, recenzentů neuvědomila fakt, že je tu možná shoda s monitoringem? Jakože se sledováním? To k němu už docela sedí ne? Hlavní záporák chtěl totiž kontrolovat celý Albion pomocí Cenotaphu, prastaré technologie po prvních “lidech”.
Tohle vše mu samozřejmě nemůže projít a my se mu to za každou cenu snažíme zabránit. Tady bohužel narážíme na první kámen úrazu.

Pár problémů s příběhem

Asi nejsilnější stránku hry, kterou by podle mě BioWare měl zvládnout na jedničku, úplně zazdil. Přitom příběh Anthemu a inspirace generálky Tarsis je fascinující. Bohužel tady přišlo první zklamání. Příběh se sice točí kolem záchrany Cenotaphu a zničení Monitora, ale nemáte dostatek času si vybudovat vůbec nějaký vztah s hlavními protagonisty a proto vás ani zrada věrného přítele nějak zvlášť nevyvede z míry.

Kde je sakra ta citová hodnota, nějaké pořádné hraní na city jako když se Mordin v ME3 obětoval pro “vyšší” dobro a nápravu toho co způsobil Kroganům? Tohle mi trhalo srdce a v celé trilogii Mass Effectu je momentů u nichž musíte zamáčknout slzu daleko víc.
Anthem tohle nezná. Samotný příběh měl takový sešup, že jste ani nezaregistrovali jak málo na vás působí. Přitom nám bylo slíbeno, že po vzoru Mass Effectu (toho původního) na vás bude okolí reagovat na základě vašich rozhodnutí. Ani tohle se nedělo.

Pár rozhodnutí učinit můžete, ale reálný dopad na hru de facto nemají. Jsou jen jakýmsi zpestřením a minimálně můžete někomu zničit život, když prozradíte pravou identitu jejího manžela či zalžete ženě, která přišla o dítě.

Loot se nekoná

Prvních pár patchů byl fakt průšvih s lootem. To že nepadal legendární loot na každém kroku mi tolik hlavu nedělalo, od toho je legendární, měl by padat sporadicky a hlavně by měl být důležitou odměnou v herním světě. Jenomže když už vám skoro nepadá ani masterwork loot, který je důležitým milníkem k tomu se dostat na vyšší obtížnost, je to už celkem zlé. Nicméně tohle se právě nějak vyřešilo menším bug fixem.

Moc dobře si vzpomínám na to jaký problém s lootem mělo Destiny nebo Diablo 3.

Herní obtížnost

Při prvním seznamování s hrou jsme dostali jasně najevo, že hru budeme moci odehrát klidně jako jednotlivec nebo v týmu, hra se vám prý přizpůsobí. Problémem je fakt, že vás hra za hraní sólo dost solidně potrestá. Nepřátelské jednotky jsou občas tužší než kdejaký Krogan, jejich zbraně jsou přesnější, ostřejší a smrtelnější než ty co vlastníte vy. Ono to totiž občas vypadá jako když po nepřátelích flušete flusačkou.
Takové polechtání ještě nikdy nikomu neublížilo.

Na sólo mise zapomeňte, těch je momentálně dost, páč herní komunita se k Anthemu pomaličku točí zády, jelikož většina nepřátel vás zmasakruje ještě dřív než se k něčemu vůbec zmůžete. Hra se vám nepřizpůsobí, nechá vás v tom pořádně vykoupat a bohužel na nižší obtížnosti nedostáváte legendární loot (nebo alespoň já ne), proto snížení obtížnosti nemá smysl.

Stále se nic nekoná

V době vydání tohoto článku je to dvacet dní od posledního bug fixu, který vlastně spustil pár dalších bugů, dvacet dní mlčení ze strany BioWaru. Na květen byl mimo jiné plánovaný nový obsah v podobě Cataclysmu, který měl změnit ráz celého Albionu, ani tohle se nekoná. Vím, že oznámili jeho zdržení, ale neoznámili jak dlouho zdržení bude trvat a zda ho můžeme někdy čekat. Jestli vůbec někdy Anthem bude hratelnou hrou, která bude mít svou základnu věrných fanoušků? Tohle je otázka, kterou si pokládám pokaždé co hru zapnu.

Verdikt

Samozvaný Destiny killer, který by měl dostat Darwinovu cenu za to, že se odrovnal sám hned na začátku. Mrzí mě to. Hru vidím stále jako potencionální projekt, bohužel ho provázelo spoustu problémů, které trvají doteď. Zda se třeba na letošní E3 dočkáme nějakého vyjádření či se právě po veletrhu začne něco dít? Bůh ví. Pořád ve mně, někde hluboko, plápolá takový malý bezvýznamný plamínek naděje, který chce znovu oprášit Rangera a nakopat zadek pár titánům.

Snad někdy v budoucnu. Strong alone, stronger together!

Filip

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Přejít nahoru